tirsdag 20. november 2012

Børek - enkelt og ganske godt!

Det var en periode jeg hadde helt dilla på børek. Det er jo en type tyrkisk brød med fyll som man ofte får kjøpt på innvandrerbutikker. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å lage det, men har liskom ikke funnet riktig oppskrift, helt til jeg en dag fant en oppskrift og gjorde den om til
min egen. Smaken ble ganske god og mild så i dag skal jeg lage det igjen!
Selvfølgelig legger jeg med oppskriften så du kan prøve selv hvis det frister.

Dette trenger du:
1 pakke frossen butterdeig
200g fetaost
400g spinat
1/2 løk
2 egg
Salt
Pepper

Slik gjør du det:
Først må du legge butterdeigen litt utover så den får tint litt så du kan kjevle de til dobbel størrelse av hva de er når du tar de ut.
Skjær løken i små biter og stek den lett i en kasserolle. Hell så i spinaten og la den stå på middels varm plate så så mye av vannet trekkes ut av spinaten. Så blander du inn et egg i blandingen og til slutt blander du inn fetaosten.
Nå er fyllet ferdig og du legger det så på den ene halvdelen av butterdeigen og pensl ytterkantene med egg slik at det blir som lim, og bre deigen over. Pensl til slutt oppå hele brødet.
Stek i ovnen på 200 grader til de har en gylden skorpe.



Slik ser de ut når de er ferdige - Nam!


1 kommentar:

  1. Hei du - børek er kjempegodt - kjøper dem ferdige, og har aldri prøvd å lage selv - hm - bør kanskje prøve det:)

    Hils rundt deg, Solveig - klem!

    SvarSlett