tirsdag 13. november 2012

Gårsdagens middag

Jeg har lenge hatt lyst til å lage hjemmelaget pasta. Nå som jeg har fått låne en pastamaskin og har god tid i hverdagen tenkte jeg at det var på høy tid å få testet ut ideen. Så i går tok jeg dagen fatt og gjorde det jeg hadde mest lyst til, altså lage mat framfor å rydde og vaske.


Jeg visste ærlig talt ikke at det tok så lang tid! Jeg sto en god stund og jobbet med deigen og det tok meg også litt tid å få den gjennom maskinen uten å få hull og defekter. Det var egentlig ikke så vanskelig, så lenge man jobbet med deigen og kjørte den flere ganger på den bredeste spalten ble den super! Tror også at ting hadde gått mye greiere hadde jeg ikke startet med å lage ravioli, men man lærer jo så lenge man lever.

Resultatet ble greit, god på smak, men jeg tror nok jeg må øve meg på å lage sånne små, søte raviolier, ble litt massivt med store puter som dekket store deler av tallerknen!
Anbefaler å prøve hvis man har tid, er jo ålreit å utforske litt nytt (men allikevel kjent) på kjøkkenet, dessuten ville jeg tro at det går fint å fryse det ned hvis man lager en ekstra stor posjon.

Her er oppskriften for ca. 6 personer
Pasta:
1 kg pastamel
5 egg
1/2-1 kopp melk
1 ts salt

Fyll:
500g bacon
400g sopp
1 løk
3 fedd hvitløk

Tomatsaus:
1 løk
3 fedd hvitløk
2 ss tomatpuré
2 bokser hakkede tomater (gjerne med oregano og basilikum)
Salt
Pepper





Sånn gjør du det:
Først heller du melet i en bolle og lager en fordypning midt i blandingen der du heller i melk, egg og salt. Du kan gjerne bruke en kjøkkenmaskin hvis du ikke vil blande og elte med hendene, det kan jo bli litt tungt i lengden.
Når deigen er fin og elastisk lar duden hvile i 1 og 1/2 time.

Mens pastadeigen hviler kan man begynne å hakke sopp, bacon og løk slik at man kan blande fyllet.
Her er det bare å hakke alt i så små biter man vil ha. Det er viktig at man steker soppen litt alene først slik at man får ut mest mulig fuktighet, så kan man legge den tilbake i en bolle og steke baconet litt før man så heller soppen tilbake i stekepannen og steker det godt sammen.
I en liten kjele gyldner man løk og litt hvitløk og heller så på den andre blandingen. Sett så kjelen til side og la den kjøle seg ned litt før du blander inn fetaosten. Da var fyllet klart!



Når 1 og 1/2 time har gått er det bare å ta fram pastadeigen og skjære av en og en del og kjøre den gjennom pastamaskinen, en av gangen. Avhengig av hvordan maskin det er må man bare prøve seg frem og se hvor store biter som passer. Man starter naturligvis med den største åpningen på maskinen og jobber seg etterhvert nedover slik at deigen blir tynnere og tynnere. Det er veldig fint å kjøre biten med deig gjennom flere ganger på den største åpningen, hvis du syns det er viktig at deigen blir så firkantet som mulig blir det letter å få dette til hvis man bretter deigen og drar den gjennom maskinen til den har en passe form for så å jobbe med tykkelsen.
Fordel fyllet i små hauger på deigen og legg så deig over fyllet. Press pastadeigen godt sammen rundt fyllet og skjær "putene" fra hverandre. Til dette er det supert å bruke pizzahjul.

Tomatsausen kan lages mens man koker pastaen. Jeg hakket bare opp litt løk og hvitløk og surret det i en panne med litt olje. Så hadde jeg litt tomatpuré i og stekte ut den rå smaken før jeg helte på de opphakkede tomatene. Hvis man har hakkede tomater som det allerede er litt basilikum og oregano i (eller noe lignende) trenger man kun litt salt og pepper, hvis ikke kan man ha i det man vil av krydder for å sette litt mer smak på sausen.
Jeg lagde en enkel tomatsaus, men jeg tror det hadde smakt enda bedre hvis man hadde lagd en enkel pesto så man hadde fått den gode basilikumsmaken. 







2 kommentarer:

  1. Solveig - du blogger - så koselig:)

    Stooor klem fra Bente!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har nettopp satt i gang! Håper jeg blir like rutinert som deg :) Jeg stjal forresten tape-idéen, telysene ble kjempe fine!

      Slett