torsdag 8. november 2012

Det store prosjektet for adventstiden 2012

Jeg er nok litt utenom det vanlige interessert i jul, jeg syns det er den beste tiden av året rett og slett. Noe av det jeg liker best med jula er jo selve forberedelsene, den lange og koselige ventetiden som man kan bruke på alt mellom himmel og jord. Det eneste problemet er jo at man stort sett ikke har tid til alt det man egentlig skulle ha gjort og får derfor ikke så mye tid til å gjøre det man ønsker å gjøre heller. I år der imot har jeg all tid i verden, jeg kan ha juleverksted, bakedager og dager hvor jeg bare koser meg med en god kopp julete og litt god julemusikk.
Det store prosjektet mitt i år er altså å gjøre alt det jeg mest sannsyneligvis aldri kommer til å ha tid til i de neste årenes førjulstid.



Det største prosjektet skal være å lage pepperkakehus. Jeg har lyst til å lage et fint og pyntelig pepperkakehus som bare skal være til pynt, det skal ikke spise men bare stå på kjøkkenet til beundring for alle besøkende. I og med at jeg skal lage det fra bunn av må jeg jo lage maler og det hele så jeg har sett litt etter inspirasjon og kom fram til dette:


Det som står igjen nå er jo bare å få tegnet en mal og satt i gang med bakingen. Kan vel i bunn og grunn ikke kalle det baking heller for jeg har bestemt at i og med at det ikke skal spises, men bare står til pynt, kan jeg like så godt kjøpe den billigste ferdig-deigen jeg finner.

Men førjulstiden er jo mer enn bare pepperkakehus, det er pynting, baking (faktisk baking) og kanskje litt marsipan-rulling? Jeg tror hvertfall jeg må begi meg ut på noe litt ukjent for meg, nemlig å lage konfekt. Hva det blir til får vi se, det klarer jeg nok å vie et helt innlegg til.


Da er det bare å sette seg ned og tegne og konstruere pepperkakehus - here I come!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar