søndag 25. november 2012

Lat søndag = søndag på sitt beste!

I dag har vi en lat søndag, ingen ting skal gjøres og derfor gjør vi ikke noe annet enn å lade opp til en ny uke med nok av aktiviteter. I går hadde vi herlig besøk av venner og siden jeg enda ikke har spist noe som helst form for julemat så slo vi til med ribbemiddag uten ribbe (les: medisterkaker og medisterpølser). Jeg har jo med suksess flere ganger laget hjemmelagde kjøttkaker i brun saus, men jeg har ikke lyktes med å lage sausen uten hjelpemidler, altså sukkerkulør og jevning. Men i går fikk jeg det til, så nå kan julen komme! Jeg hadde faktisk lenge fryktet at jeg kom til å være norges eneste person som var mer bekymret for den brune sausen enn den sprø svoren på ribba. Så feil kan man ta!



I dag er det en enkel pai på menyen som jeg tror blir godt på en søndags ettermiddag, og siden det er siste dagen i helgen slår vi til med litt dessert og - sjokoladefondant og pepperkakeis!

Oppskriften på paien får dere selvølgelig, men bildet av paien kommer nok i morgen.

Dette trenger du:
Bunnen
150g smør
200g hvetemel
2 ss vann
Fyllet
4 egg
2dl melk
200g bacon (kan også bruke skinke)
200g ost
salt
pepper

Slik gjør du det:
Først lager du bunnen for denne bør ideelt sett hvile i hvertfall 20 min. Bland smør, mel og vann til det er en fast deig og la den hvile en stund før du kjevler den og legger den i paiformen, eventuelt bare presser den utover med hendene.
Sett ovnen på 225 grader. Så steker du baconet lett i pannen før du legger det rett på paibunnen og strør osten over dette igjen. Bland så melk, egg, salt og pepper og hell over baconet og osten.
Paien står i ovnen i 30-40 min til den er gylden på toppen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar