onsdag 14. november 2012

O hellige pepperkakehus!




I dag ble planene litt annerledes enn planlagt og jeg fikk plutselig veldig god tid. Siden det ble som det ble og jeg i grunn har hele dagen var det jo ikke noe spørsmål om hva jeg skulle bruke dagen til ettersom jeg kjøpte pepperkakedeig i går.





Jeg hadde jo allerede tegnet litt og funnet ut hvilken størrelse jeg ville ha på huset - ikke veldig stort, men stort nok til å lage noen fine vinduer. Når tegningene var ferdig så var det bare å tegne av på bakepapir så jeg kunne skjære ut formene i pepperkakedeigen. Jeg burde skjønt at dette kom til å ta tid ettersom det er fire "glass" i hvert vindu, minst. Men hey, skal det være så skal det være.

Etter en god stund kunne jeg sette i gang å jobbe med selve deigen, når alt var ferdig kjært ut hadde jeg brukt 3 timer, og det var uten å tegne selve huset. Uansett, det så bra ut når jeg satt det inn i ovnen.



Et lite tips til de som eventuelt kunne tenke seg å gjøre noe liknende; ta pepperkakene ut av ovnen og renskjær de etter malen når pepperkakene fortsatt er myke, da blir det mye enkler å monterer huset senere. Dessverre leste jeg dette etter at jeg hadde stekt ferdig pepperkakene, mitt hus har med andre ord ikke en eneste rett vinkel. Nåvel, huset ble hvertfall pyntet og så satt sammen med knekk. Da knekken hadde satt seg brukte jeg enda mer melis for å dekke opp alle sprekkene og skjevhetene, og til slutt måtte jeg gi et lite "snødryss."


Her er resultetet etter en lang dag.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar